*

Ville Valkonen Talousosaaja Turun kaupunginvaltuustossa. Rakennuslautakunnan puheenjohtaja ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin hallituksen varapuheenjohtaja.

Valinnanvapaus lyhentää jonoja ja parantaa tuottavuutta

Julkaistu Turun Sanomissa 11.11.17

Lisääntyvä valinnanvapaus on sote-uudistuksen eniten itse palvelujen käyttöön vaikuttava osa. Valinnanvapaudesta liikkuu paljon virheellistä tietoa ja valitettavasti suoranaista pelotteluakin. Moderniin sosiaali- ja terveydenhuoltoon kuuluu valinnanvapaus. Britannia on soveltanut valinnanvapautta 15 vuotta, Ruotsi lähes 10.

Ensinnäkin, valinnanvapaus on yleisperiaate, jonka työkaluja on useita: 1) jokaisen vapaasti valittavissa oleva perustason sote-keskus, joka korvaa nykyiset terveyskeskukset 2) vapaasti valittavissa oleva suunhoidon yksikkö 3) perus- ja erikoistason asiakassetelit sekä 4) henkilökohtainen budjetti. 

Jokainen voi siis valita joko julkisen, yksityisen tai järjestön pyörittämän sote-keskuksen, joka sitten vastaa perustason hoidosta. Veronmaksajat (maakuntien kautta) kustantavat jatkossakin sosiaali- ja terveyspalvelut ja ne pysyvät hoidon hintaan verrattuna halpoina käyttäjille.

Toiseksi, ilmiselvää on, että valinnanvapaus ei koske kaikkea. Se koskee ainoastaan niitä palveluja, joihin se soveltuu. Esimerkiksi ensihoidossa ei mitään valinnanvapautta tule olemaan. Valinnanvapaus on erilainen sosiaalipalveluissa verrattuna terveyspalveluihin ja erilainen perustasolla verrattuna erikoistasoon. 

Julkisessa keskustelussa näitä kaikkia sotketaan jatkuvasti.

Kolmanneksi, valinnanvapaus on pääsääntö perustasolla, mutta käytössä ainoastaan soveltuvin osin erityistason palveluissa. Yliopistolliset keskussairaalamme, kuten Tyks, ovat maailman huippuja. Niissä tehdään korkeatasoista hoito-, opetus- ja tutkimustyötä. Julkinen sektori tuottaa edelleen valtaosan erityistason palveluista ja yksityinen sektori ainoastaan täydentää sitä. 

Maakunnalla on laaja oikeus varmistaa, että esimerkiksi päivystys ei vaarannu asiakaskadon vuoksi. Perustasollakin julkinen tuottaja on varmasti erittäin vahvassa asemassa.

Neljänneksi, valinnanvapaus ei koske hoitoa, vaan hoitopaikkaa. Lääkäri päättää edelleenkin, mikä on lääketieteellisesti tarkoituksenmukaisin hoito. Veronmaksajien rahoilla ei voi mennä vaatimaan mitä tahansa hoitoa.

Niin julkisella kuin yksityisellä sektorilla sote-palveluita tehdään hyvin. Fakta kuitenkin on, että Suomessa on kansainvälisesti vertailtuna pitkät terveysjonot ja taloudellisesti kestämätön kustannusrakenne. 

Emme tule selviämään sote-menojen rajusta kustannuspaineesta ilman merkittävää tuottavuuden ja vaikuttavuuden paranemista.

Valinnanvapaus tuo mukanaan kilpailun, joka pitkällä aikavälillä kirittää eri toimijoita parempiin suorituksiin. Tällä hetkellä tämä dynamiikka puuttuu. 

Jonot lyhenevät, kun sote-keskukset kilpailevat hoitoonpääsyyn nopeudella ja tuottavuus paranee, kun ne kilpailevat taloudellisella tehokkuudella. Kilpailun varmistaminen on uudistuksessa erittäin tärkeää. 

Kilpailu- ja kuluttajavirastolle tuleekin vahva rooli kilpailun valvonnassa ja sinne perustetaan sote-kilpailun toimintayksikkö. Myös kilpailulakiin tehdään tarvittavat muutokset.

Kokoomukselle ihmisten vapaus valita omia, itse verorahoillaan kustantamia palvelujaan on arvo itsessään. Ennen kaikkea se on kuitenkin keino lyhentää jonoja, parantaa tyytyväisyyttä terveyspalveluihin sekä mahdollisuus lisätä sote-palvelujen tuottavuutta kilpailun kautta.  

Pitkällä aikavälillä valinnanvapauden lopullisia voittajia eivät ole yritykset, vaan suomalaiset veronmaksajat, jotka maksavat vain tehokkaimmille tuottajille ja suomalaiset potilaat, jotka pääsevät nopeammin hoitoon.

Valinnanvapaus ei tietenkään ole mikään hopealuoti kaikkiin sote-haasteisiin. Ensimmäisinä vuosina kustannusten nousun riski on aito, ja rahojen varjelussa on tulevilla maakuntapäättäjillä paljon tekemistä. 

Muut osat sote-uudistuksesta kuten suuremmat järjestäjät, hoitoketjujen parantaminen ja teknologian hyödyntäminen ovat elintärkeitä. 

Sote-uudistusta ei kuitenkaan voi jättää tekemättä. Tulevaisuudessakin suomalaisten pitää pystyä luottamaan siihen, että hoitoon pääsee, hoito on laadukasta ja sitä ei kustanneta velkarahalla.

Ville Valkonen

Kokoomus

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin hallituksen varapuheenjohtaja

Kaupunginvaltuutettu, Turku

Varsinais-Suomen Kokoomuksen sote- ja maakuntauudistustyöryhmän puheenjohtaja

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (24 kommenttia)

Käyttäjän PekkaMansala kuva
Pekka Mansala

Todella upeaa, jos jonot syylänpoistoon lyhenevät ! Jo olisi aikakin.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

lainaus:
Todella upeaa, jos jonot syylänpoistoon lyhenevät !

Eikä jonoja olisi ikinä syntynytkään jos ei olisi kuntien valtionosuuksia leikattu rajusti Aho/Viinasn aikana. (Yksityistämistä varten)
Kun -92 tuli tereyskeskusmaksut on ne noussut koko aika siitä asti.
Mihis ne verot on huvennut jota veronmakmaksaa palveluita ja sosiaaliturvaa varten?
Nytkin palvelumaksut nousi 27%.
Lisää tulee nousemaan .Täytyyhän pörssiyritys Terveystalojen ym.saada tuottoja kuntien "vähistä" rahoista.

VM Orpo voisi kysyä edm.miten nuo tekee tuottoja "vähistä" rahoista.
Niin Pihjalinna,Attendoo kuin Terveystalo on tehnyt koko aika vain parempaa tulosta.

USA konsulttifirma:MacKinseyn muistio-10
Muokattava mielikuvia että kansa maksaisi enemmän julkisista palveluista
(jotka on yksityistetty).

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Olen kaksi vaalikautta kuunnellut ja lukenut sote -asiantuntijoiden mielipiteitä ml.valtiösääntöjen asiantuntijoiden "kuppikunta."

Tuntuu, että sama levy pyörii ja oma jääviys ei ketään herätä !

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Turusta katsoen tuo voi hyvinkin pitää paikkansa.
Alle 7000 kunnasta, kuten Kemiönsaarelta, epäilen kovasti että "valinnanvapaus" kovin laajasti toteutuu ellei valiinanvapaus tarkoita sitä, että on vapaus matkustaa 100 km suuntaansa saamaan palveluita. Jos kuntaan mahtuu yksi palveluntarjoaja, missä se valinnanvapaus on?

En aio kysyä Valkoselta, miten hän on ajatellut että haja-asutusalueiden palvelut säilyvät. Ei näitä edes kiinnosta.

Juha Hämäläinen

Melkomoista valehtelua ja oleellisen pimittämistä. Valinnanvapaus on pelkkää sumutusta.

SOTE johtaa meidän yksilötasolla samaan kuin muuallakin länsimaissa on johtanut, joissa terveydenhoidon kuormaa on siirretty julkiselta yksityisille rahastajille. Kustannukset nousevat merkittävästi.

Jotta yksilö vanhetessaan saa riittävän hoidon, hänen on otettava lisävakuutuksia voidakseen kattaa yksityisen sektorin hoitolaskut. Ne nimittäin eivät ole valtiovallan hallittavissa siinä vaiheessa, kun merkittävä osa erikoislääkäreistä on siirtynyt yksityiselle puolelle. Tällaiset osaajat eivät tyydy julkisen puolen palkkoihin se on selvää.

Yksityiset hoitovakuutukset nousivat mm Saksassa niin paljon kalliimmiksi, että moni katui luovuttuaan työpaikan sairaskassan palveluista. Herätys tulee vasta, kun lääkäriin ei mennä flunssan takia vaan syövän, diabeteksen tai mielenterveyden pettämisen takia. Hoidot ja lisävakuutukset maksavat mannaa.

USAssa eniten pelätty asia on sairastuminen ja omaisuuden menettäminen sairaalalaskuihin. Todella kattaviin vakuutuksiin ei varaa monilla.

Ainut fakta Valkosen jutussa oli juuri tuo kustannusten nousu yksilön kannalta. Hän perustelikin sen sillä, ettei valtion velalla hoitoja enää makseta vaan jokainen vastaa niistä yhä enemmän itse. Tällä tietenkin pyritään verotuksen progression keventämiseen ja nettopalkkojen nousuun hyväpalkkaisilla, nuorilla ja terveillä, ilman että työnantajan täytyy korottaa bruttoansioita.

Käyttäjän PekkaMansala kuva
Pekka Mansala

"Jotta yksilö vanhetessaan saa riittävän hoidon, hänen on otettava lisävakuutuksia...".
Vakuutusyhtiö irtisanoi henkivakuutukseni ja varmaan 20 vuotta sitten. Mistä vanhat tai vanhenevat edes saisivat vakuutuksen ? Auttamatta myöhäistä. Ei siis ole tuostakaan ratkaisuksi.

Käyttäjän marjattahalkilahtiblogituusisuomifi kuva
Marjatta Halkilahti

"Valinnanvapaus lyhentää jonoja ja parantaa tuottavuutta"

En usko. En!

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Tulevaisuutta meilläkin:

Potilas makaa tajuttomana kadulla. Kilpailevat ambulanssikuskit tappelevat kumpi saa asiakkaan.

Käyttäjän PekkaMansala kuva
Pekka Mansala

Ratkaisu on poliitikkojen mukaan helppo:
Tajuton asiakas pyytää paikalla olevilta ambulansseilta tarjouksen !

Käyttäjän SeppoKoski kuva
Seppo Koski

Juu ja saa kyydin jos on varaa omavastuuseen!

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala Vastaus kommenttiin #9

Jos asiakas ehtii kuolla, silloin kutsutaan paikalle Mononen ja lisäksi joku muu ruumisauto. Kilpailutus alkaa taas alusta. Silloin ei ole enää niin kiire.

Käyttäjän raunotarkia kuva
Rauno Tarkia

Suora lainaus blogista: "Esimerkiksi ensihoidossa ei mitään valinnanvapautta tule olemaan." Sisälukutaito on arvokas taito.

Käyttäjän SeppoKoski kuva
Seppo Koski

Onhan se, mutta joskus on pakko olla sarkastinen;)

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Tällä hetkellä erikoislääkärille pääsee julkisella puolella noin 4 kuukaudessa ja yksityisellä samana päivänä tai viimeistään seuraavana päivänä.

Käyttäjän JouniHalonen kuva
Jouni Halonen

Tämä pätenee kiireettömissä tapauksissa. Ehtii neljä kuukautta miettiä, että oliko sitä vaivaa vai ei. Monet vaivat hellittävät ihan itsestään kehon omana toimintana tai omalla ajatustyöllä, olen huomannut lääkäriä vältellessäni.

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila

Yleisvaikutelmaksi Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin hallituksen varapuheenjohtajan blogista tulee se, että taas on lavalla henkilö, jonka "varmuus" heijastaa melko täydellistä tietämättömyyttä sote-hankkeen todellisista seurauksista.

Uudistuksen sisällön voi tiivistää:
- kustannustehokas nykyjärjestelmä ajetaan alas sen sijaan, että sitä kehitettäisiin,
- julkisen sektorin hoitojärjestelmältä puretaan 'kilpailun' nimissä sen pohja pois,
- asiakas- ja rahavirtoja ohjataan määrätietoisesti monikansallisille suuryrityksille,
- byrokratia lisääntyy, kustannukset nousevat voimakkaasti, säästöjä ei saavuteta,
- potilaiden hoitoketjut hajautuvat: jatkuvuutta ei voida turvata potilaan hoidossa.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Kunnanvaltuutettuna pahinta tässä mouhoilussa on, että kukaan ei edelleenkään tunnu tietävän miten asiat pitäisi järjestää 2020. Konsultti käy kunnan piikkiin kertomassa, sitten kuluu kuukausi ja asiat ovat taas heittäneet häränpyllyä. Esperit ja Attendot tekevät tarjouksia joista ei voi kieltäytyä ja maakunnasta tulee eri tietoa tietenkin, koska haluavat etuosto-oikeuden parhaisiin kiinteistöihin jos siihen päätyisivät.

Päätöksenteko ja hallinto tässä vuosikymmenien suurimmassa ihmisten arkeen vaikuttavassa asiassa on ihan banaanivaltiosta seuraava, ja siis alaspäin. Ja sitten pitäisi uskoa jotain villevalkosta, joka entiseen kotikuntaansa Paimioon jätti vain savuavia raunioita siirtyessään Turkuun kuntavaalien alla.

Käyttäjän JukkaLaulajainen kuva
Jukka Laulajainen

Hienoa! valtio hoitaa päivystyksen kun hoitajat ja lääkärit hoitavat yllätys sairaustapaukset, odotellessaan niitä. ykstityiset vain silloin kun aika on varattu ja potilas tulossa.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Tutksikelin tuossa tuoreinta OECD:n Health Datan tilastointia ja tulin siihen johtopäätökseen, etteivät Suomen jonot oleellisesti poikea muista länsimaista erikoissairaanhoidon osin. Ongelmat jonotuksen suhteen liittynevät lähinnä terveyskeskuksiin ja varsinkin niiden ruuhkaisiin päivystyksiin - ja varsinkin viikonloppuisin.

Terveyskeskusten toimintaa ja jonoja niissä voitaisin varmasti tehostaa organisaatiota ja käytäntöjä uudistamalla potilasystävällisempään suuntaan.
Nuppitaksan palautuskin voisi olla harkittavissa.

Käyttäjän NiiloMkel kuva
Niilo Mäkelä

Valkoinen varma on että kustannukset nousevat ja vähäosaiset jäävät hoidotta, mutta pörssikeinottelijat rikastuvat.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Juu, mä olen täällä Tuuloksessa valinnanvapauskokeilussa, ja pääsen lääkärille heti seuraavana päivänä, kun vaihdoin palveluntuottajaa.

Terveyskeskuksessa lääkäriajan sai viikon päähän.

Eli, juu varmaan helpottaa hoitoonpääsyä, näin yhden ihmisen arvioinnilla, mutta mitä se maksaa valtiolle? sitäpä ei taida tietää kukaan.

Käyttäjän ahkalevisalonen kuva
Kalevi Salonen

Ville sanoo faktaksi, että julkisessa terveydenhuollossa on taloudellisesti kestämätön kustannusrakenne. Miten sitten selittyy, että OECD:n tilastojen mukaan Suomen terveydenhuolto on varsin kustannustehokas? Noin neljänneksen tehokkaampi kuin esimerkiksi Ruotsin. Miten yksityistyminen parantaisi tilannetta, jos mukaan tulee kuluja muun muassa markkinoinnista, voitoista, päällekkäisistä investoinneista ja kasvaneista hallinto- ja valvontakustannuksista, jotka merkitsevät noin 50 % kustannuslisää?

Sanot, ettemme tule selviämään sote-menojen rajusta kustannuspaineesta ilman merkittävää tuottavuuden ja vaikuttavuuden paranemista, mutta miten laatu tai tuottavuus voisivat edellä sanotun pohjalta parantua?

Väität myös valinnanvapauden tuovan mukanaan kilpailun, joka pitkällä aikavälillä kirittää eri toimijoita parempiin suorituksiin. On kuitenkin nähtävissä, että kilpailu tulisi jäämään hyvin marginaaliseksi. Sitä paitsi, jos terveydenhuoltovastuu siirtyy kunnilta valtiolle, valtakunnalliselle pohjalle voidaan luoda jopa tehokkaampia kannustinmekanismeja.
 
Jonot eivät ollenkaan välttämättä lyhene, koska lääkäreiden määrä ei yksityistämisellä lisäänny. Pikemminkin käy niin, että lääkäreiden työpanos vähenee, koska palkan ollessa kova, kiinnostus normaalimittaisiin työpäiviin aivan varmasti laskee.

Väitteesi yksityisen terveydenhuollon edullisuudesta ovat siis vailla todellisia perusteita. Todellisuudessa, jos mennään väittämien sijasta todella yksityiskohtiin, tilanne kääntyy aivan päinvastaiseksi.

Käyttäjän MattiKouri kuva
Matti Kouri

Näinhän se on, että yksityisen edullisuus todellisuudessa on harhaa (kaiken maailman valkosten valkoisia valheita!).

Tänä päivänä esimerkiksi syrjäseutujen terveyskeskuksiin yksityisten firmojen välittämät vuokralääkärit maksavat 100-150/h. Kuukausitasolle muutettuna tuo tekee n. 20.000 euroa.

Että kovasti pikkukunnat säästävät, kun yksityinen kilpailee:-(

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Nyt on hyvä paikka kysyä Kokoomuslaiselta:
Koskeeko valinnanvapaus :
600 000 työtöntä ja heidän perheitä?
Entä n. 200 000 toimeentulotukea saavaa kotitaloutta?

Saisinko nähtäväksi että Kelan ehtoja on muutettu . Vain julkisenpuolen hoidot Kela maksaa edm.
Sama "valinnanvapaus" oli jo kuntien sossuilla toimeentulotuessa.

Toimituksen poiminnat